توییتر

مقایسه تردز و توییتر؟ کدام یک عملکرد بهتری دارند؟

تردز (Threads)، یک اپلیکیشن چت مبتنی بر متن از شرکت متاست و از بسیاری جهات شبیه به X (توییتر) است. اما از نظر مارکتینگ رسانه‌های اجتماعی، مقایسه توییتر و تردز بسیار مهم است. در حالی که X به آرامی در حال تبدیل شدن به یک اپلیکیشن جامع است، تردز پلتفرم نسبتا جدیدی است که برای برقراری فضایی خصوصی‌تر و صمیمی‌تر برای کاربران طراحی شده است. اما به طور کلی تردز یا توییتر، کدام پلتفرم برای نیازهای شما مناسب‌تر است؟ در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت تردز و تویتر می‌پردازیم.

مقایسه توییتر یا تردز دو پلتفرم‌ پرطرفدار شبکه‌ اجتماعی کار دشواری است. توییتر کاربران فعال بیشتری دارد و برای بازاریابی مناسب‌تر است. با این حال، تردز می‌تواند برای گروه‌های خاص مانند نسل Z جذاب باشد.

جهت مشاهده سرویس های موجود در پنل خدمات توییتر کلیک کنید.

نگاهی کلی به توییتر (ایکس)

برای اینکه متوجه شویم بین تردز یا تویینر کدام برای ما بهتر است ابتدا باید مزایا و معایب هر دو پلتفرم را مورد بررسی قرار دهیم.

توییتر به عنوان یک پلتفرم شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد، اما با روی کار آمدن ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل شرکت در سال ۲۰۲۲، دستخوش تغییرات اساسی شد.

در جولای ۲۰۲۳، این پلتفرم با نام جدید ایکس معرفی شد و از آن زمان تاکنون، شاهد تغییرات متعددی در ویژگی‌ها و رابط کاربری آن بوده‌ایم. در اینجا به بررسی اجمالی از مزایا، معایب و ویژگی‌های برجسته‌ی ایکس می‌پردازیم.

برای آموزش کامل توییتر و نحوه استفاده از آن می‌توانید به مقاله ما مراجعه کنید.

مزایا و معایب توییتر (ایکس)

توییتر چه قابلیت‌هایی دارد؟

به طور کلی ایکس دارای امکانات زیر است:

  • پیام‌های مستقیم (دایرکت/DM): توییتر قابلیتی به نام DM دارد که امکان گفتگوی خصوصی بین کاربران را فراهم می‌کند و تعامل شخصی‌تری را به دور از تایم‌لاین عمومی تسهیل می‌بخشد. پیام‌های مستقیم از ارسال فایل‌های ضمیمه و پیام‌های گروهی پشتیبانی می‌کنند و برای نیازهای ارتباطی مختلف انعطاف‌پذیر هستند.
  • موضوعات ترند (Trending Topics): این ویژگی داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در پلتفرم را نمایش می‌دهد و به کاربران نمای کلی از رویدادهای جاری جهانی یا محلی و مباحثات محبوب ارائه می‌دهد.
  • ایکس اسپیس (X Spaces): فضاها اتاق‌های گفتگوی صوتی زنده هستند که کاربران می‌توانند مکالمات لحظه‌ای را در آن‌ها برگزار و شرکت داشته باشند. این ویژگی پلتفرمی برای بحث‌های تعاملی فراهم می‌کند و تجربه‌ای جذاب‌تر از توییت‌های سنتی را به همراه می‌آورد.
  • انجمن‌ها (X Community): انجمن‌ها در توییتر به کاربران این امکان را می‌دهند که بر اساس علایق یا موضوعات مشترک گروه‌هایی ایجاد کنند و به آن‌ها بپیوندند.
  • اشتراک پریمیوم ایکس (X Premium): اشتراک پریمیوم ایکس، ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند کاهش تبلیغات، ویرایش توییت‌ها، اشتراک به تولیدکنندگان محتوا و موارد دیگر را ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد از طریق توییت‌های خود درآمدزایی داشته باشند.

اشتراک پریمیوم ایکس

مزایای توییتر یا ایکس

توییتر با مزیت‌های بسیاری، به پلتفرمی محبوب برای افراد و کسب و کارها تبدیل شده است. این مزایا عبارتند از:

  • دسترسی گسترده: این پلتفرم با بیش از 300 میلیون کاربر فعال، بستری عالی برای رسیدن به مخاطبانی وسیع است. برندها و افراد می‌توانند از توییتر برای تبلیغ محصولات و خدمات، انجام نظرسنجی و دریافت بازخورد آنلاین به صورت فعال استفاده کنند.
  • محتوای کوتاه: توییتر به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای کوتاه را به اشتراک بگذارند که برای افراد یا کسب و کارهایی که به دنبال به اشتراک گذاشتن به‌روزرسانی‌های سریع یا اعلامیه‌ها هستند، ایده‌آل است.
  • سهولت استفاده: رابط کاربری توییتر ساده است و پیمایش و یافتن محتوای مورد نظر را برای کاربران آسان می‌کند.
  • شخصی‌سازی فید (Feed): کاربران توییتر می‌توانند فید خود را شخصی‌سازی کنند که باعث می‌شود دیدن مرتبط‌ترین محتوا از دنبال‌کنندگانشان را برایشان ساده‌تر سازد.

معایب توییتر

از جمله محدودیت های ایکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدودیت تعداد کاراکتر: توییتر کاربران را به ارسال پست‌هایی با حداکثر 280 کاراکتر محدود می‌کند. این محدودیت می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند محتوای دقیق یا پیچیده‌ای را به اشتراک بگذارند، مانع بزرگی باشد، زیرا اغلب نیاز به خلاصه کردن یا ساده‌سازی بیش از حد پیام‌ها دارد.
  • پتانسیل انتشار اطلاعات غلط: کوتاهی توییت‌ها در کنار دسترسی گسترده پلتفرم، می‌تواند به سرعت منجر به انتشار اطلاعات غلط شود. محدودیت متن در پیام‌های کوتاه، اغلب به سوءتفاهم یا به اشتراک گذاری اطلاعات تایید نشده منجر می‌شود.
  • خطر آزار و اذیت یا قلدری سایبری: ماهیتِ باز توییتر می‌تواند کاربران را در معرض تعاملات منفی مانند آزار و اذیت یا قلدری سایبری (سایبربولینگ) قرار دهد. این پلتفرم به دلیل عدم محافظت از کاربران در برابر چنین تجربیاتی مورد انتقاد قرار گرفته است.

جهت مشاهده سرویس های موجود در پنل خدمات تردز کلیک کنید.

معرفی تردز

تردز پلتفرم نسبتا جدیدی است که متا، به‌عنوان توسعه‌ای از اینستاگرام، در سال گذشته راه‌اندازی کرد. این پلتفرم با راه‌اندازی‌ای پیش‌بینی‌شده و با جذب بیش از 70 میلیون کاربر تنها در دو روز، کار خود را آغاز کرد. بیایید به ریزه‌کاری‌های آن بپردازیم.

در مقاله‌ای دیگر به آموزش تردز و قابلیت‌های آن پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید.

مزایا و معایب تردز

تردز چه مزایایی دارد؟

  • محدودیت کاراکتر بیشتر: تردز در هر پست دارای محدودیت 500 کاراکتر است که تقریباً دو برابر X است. بنابراین می‌توانید پست‌های طولانی‌تری ایجاد کنید که شامل قطعات کوتاه متن، لینک‌ها، عکس‌ها، ویدیوها یا ترکیبی از آن‌ها باشد.
  • محتوای مدیریت‌شده‌تر: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تردز تمرکز آن بر مدیریت محتوا است. برخلاف X که با سانسور کم، طرفدار آزادی بیان است، تردز با هدف ایجاد فضایی برای بحث‌های متفکرانه و محترمانه کار می‌کند. این پلتفرم محتوایی را که حاوی نفرت‌پراکنی، محتوای جنسی، تروریسم، تهدید و غیره است، علامت‌گذاری می‌کند.
  • حریم خصوصی بیشتر: فید شما در تردز فقط برای کسانی قابل مشاهده است که حساب شما را دنبال می کنند. این برنامه همچنین به شما امکان می دهد گروه هایی با افراد خاص ایجاد کنید که فضایی شخصی‌تر را به وجود آورد. شما می‌توانید بدون نگرانی از دیده شدن پیام‌هایتان توسط دیگران، گفتگوها یا تصاویر بیشتری را به اشتراک بگذارید.
  • بدون تبلیغات: تردز از آنجایی که هنوز جدید است، محتوای تبلیغاتی یا تبلیغ ندارد. با این حال، به عنوان بخشی از اینستاگرام که در شبکه تبلیغاتی فیس‌بوک کار می‌کند، قطعا تردز به زودی محتوا یا اشتراک پولی خواهد داشت. اگر به دنبال تجربه‌ای بدون تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هستید، این برنامه در حال حاضر گزینه مناسبی است.

مزایای تردز

معایب و محدودیت های تردز

تردز نیز محدودیت هایی را شامل می شود از جمله:

  • آپشن‌های کمتر: دراین برنامه فاقد گزینه جستجوی در میان پست‌هاست. حتی از جستجوی هشتگ یا کلیدواژه پشتیبانی نمی‌کند، که کشف محتوا را محدود می‌سازد.
  • تحلیل محدود: کاربر می‌تواند لایک‌ها و پاسخ‌ها را در یک گفتگوی تردز ببیند، اما این برای سنجش میزان تعامل کافی نیست. تعیین موفقیت محتوای تردز فقط با این دو معیار کار سختی است. مثلا کاربران میزان بازدید پست خود را بررسی کنند.
  • وابستگی کامل اینستاگرام: تردز بخشی از اینستاگرام است و یک برنامه جداگانه نیست. تنها دارنده حساب کاربری اینستاگرام می‌تواند یک حساب کاربری تردز باز کند. سپس حساب‌ها از جمله عکس پروفایل، بیوگرافی و غیره به هم مرتبط می‌شوند.

 

مقایسه امکانات تردز یا توییتر 

امکانات و قابلیت‌های این دو شبکه اجتماعی چه تفاوتی با بکدیگر دارند؟ در ادامه یک به یک بررسی می‌کنیم.

۱. مدیریت حساب

  • تردز: به اینستاگرام وابسته است و بدون حساب اینستاگرام نمی‌توانید وارد شوید. حذف حساب تردز نیاز به حذف حساب اینستاگرام دارد.
  • توییتر: مستقل است و می‌توانید بدون وابستگی به پلتفرم دیگری ثبت‌نام و حساب خود را هر زمان حذف کنید.

۲. مقایسه هزینه توییتر و تردز

  • تردز: کاملاً رایگان و بدون تبلیغات، اما احتمال تغییر در آینده وجود دارد.
  • توییتر: رایگان است، اما برخی ویژگی‌ها تنها با اشتراک Twitter Blue (۸ دلار ماهانه یا ۸۴ دلار سالانه) قابل دسترسی هستند.

۳. تأیید حساب و تیک آبی

  • تردز: تأیید حساب براساس تأیید اینستاگرام.
  • توییتر: می‌توانید با اشتراک توییتر بلو تأیید شوید. حساب‌های دولتی تیک خاکستری و برخی سازمان‌ها و رسانه‌های خبری تیک طلایی دارند.

۴. محدودیت تعداد کاراکتر

  • تردز: 500 کاراکتر.
  • توییتر: 280 کاراکتر.

۵. محدودیت ارسال فیلم و عکس

  • تردز: ارسال حداکثر 10 ویدیو یا عکس در هر پست.
  • توییتر: محدود به 4 مورد در هر توییت.

۶. مقایسه نحوه تعامل توییتر یا تردز

  • تردز: دکمه لایک، کامنت، ری‌پست و نقل قول دارد. ریپلای‌ها را در پروفایل خود می‌بینید.
  • توییتر: دارای تب اعلانات و مشاهده تمام لایک‌های گذشته از طریق تب لایک در پروفایل.

۷. نحوه نمایش محتوا و جستجو

  • تردز: فقط یک فید ترکیبی از محتوای دنبال‌شده و الگوریتم‌محور دارد.
  • توییتر: دو فید For you و Following دارد. جستجوی کلمات یا عبارات امکان‌پذیر است.

۸. پیام‌ها در تردز یا توییتر

  • تردز: پیام‌رسانی درون‌برنامه‌ای ندارد. ارتباط از طریق دایرکت اینستاگرام.
  • توییتر: دارای پیام‌رسانی درون‌برنامه‌ای با قابلیت ارسال متن، تصاویر، GIF و پیام‌های صوتی.

۹. قابلیت دسترسی و کشف

توییتر: ماهیت بلادرنگ فید توییتر تضمین می‌کند که محتوا به طور مداوم به‌روز می‌شود و برای کاربران در سراسر جهان قابل دسترسی است. هشتگ‌ها و ترندها قابلیت کشف را تسهیل می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند با مکالمات مرتبط و موضوعات مورد علاقه درگیر شوند.

تردز: در حالی‌که موضوعات Threads برای بحث‌های عمیق فراهم می‌کنند، ممکن است نسبت به توییت‌های فردی کمتر قابل کشف باشند، به خصوص اگر به درستی تبلیغ یا به محتوای مرتبط لینک داده نشده باشند. پیمایش تردزهای طولانی‌تر نیز ممکن است به تلاش بیشتر کاربران نیاز داشته باشد.

مقایسه امکانات تردز یا توییتر 

 

مقایسه توییتر و تردز از نظر محبوبیت

تردز محبوبیت زیادی کسب کرده است، اما این هیجان به سرعت کم‌رنگ شد و کاربران آن نیز به همین ترتیب ریزش کردند. آدام موسری، مدیر اینستاگرام، ثبت‌نام 100 میلیون کاربر را در پنج روز اول راه‌اندازی در جولای 2023 تأیید کرد.

اما داده‌های SimilarWeb نشان داد که کاربران فعال روزانه به طور قابل توجهی در همان هفته‌ی راه‌اندازی کاهش یافته‌اند. تردز از روز اول راه‌اندازی خود با کاهش 20 درصدی روزانه مواجه شد. همچنین زمان صرف شده در برنامه از 20 دقیقه اولیه به حدود 8 دقیقه یا کمتر کاهش یافت. معرفی نسخه وب تردز نیز تاثیری در این روند نداشت.

 

تفاوت تردز و تویتر در سهم بازار

در حالی که توییتر همچنان بر بازار شبکه‌های اجتماعی تسلط دارد، تردز تأثیر کوتاه‌مدتی داشت. با این حال، این پلتفرم توانست گروه سنی جوان‌تر را به خود جلب کند. طبق آمار حدود 40 درصد از کاربران نسل Z این برنامه را دانلود کردند، زیرا از  نظرشان سرگرم‌کننده‌تر بوده است. همچنین یک نفر از هر پنج کاربر گفت که به دنبال جایگزینی برای X بوده است.

آیا تردز می‌تواند جای توییتر را بگیرد؟

دسترسی و تجربه کاربری برنامه‌های موبایلی تردز یا توییتر

اپلیکیشن موبایلی Twitter:

  • دسترس‌پذیری: برنامه تلفن همراه توییتر دسترسی فوری به آخرین به‌روزرسانی‌ها و مکالمات را فراهم می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که در حال پیمایش در ارتباط باقی بمانند.
  • تجربه کاربری: اپلیکیشن توییتر با رابط کارآمد و طراحی بصری خود، تجربه مرور یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهد و کاربران را قادر می‌سازد تا در فید خود پیمایش کنند و بدون زحمت با محتوا درگیر شوند.

اپ موبایلی Threasds:

  • دسترس‌پذیری: در حالی‌که Threads عمدتاً از طریق برنامه توییتر قابل دسترسی است، رابط آن ممکن است کمی متفاوت از فید اصلی توییتر باشد و کاربران را ملزم به آشنایی با طرح‌بندی کند.
  • تجربه کاربری: رابط تردز بر ارائه مکالمات رشته‌ای به شیوه‌ای منسجم متمرکز است و نمای ساختاری از روایت‌های طولانی‌تر ارائه می‌دهد. با این حال، برخی از کاربران ممکن است منو را در مقایسه با فید اصلی توییتر کمتر بصری بدانند.

تردز یا توییتر: از نظر برنامه‌های تلفن همراه، دسترسی و رابط کاربرپسند توییتر به آن نسبت به تردز برتری می‌دهد. در حالی که Threads یک تجربه منحصربه‌فرد برای کاوش در روایت‌های طولانی‌تر ارائه می‌کند، رابط آن ممکن است برای کاربرانی که به سادگی برنامه اصلی توییتر عادت دارند نیاز به تنظیمات داشته باشد.

دسترسی و تجربه کاربری برنامه‌های موبایلی تردز یا توییتر

 

وب‌سایت‌های تردز یا توییتر

وب‌سایت توییتر:

  • ایجاد محتوا: وب‌سایت توییتر بستری برای ایجاد و اشتراک‌گذاری توییت‌ها با ویژگی‌هایی مانند هشتگ‌ها و منشن‌ها برای افزایش قابلیت کشف و تعامل ارائه می‌دهد.
  • قابلیت کشف: توییت‌های ارسال‌شده در وب‌سایت توییتر به راحتی برای کاربران در سراسر جهان قابل دسترسی است، با جستجوی پلتفرم و ویژگی‌های ترند که کشف محتوا و مکالمات مرتبط را تسهیل می‌کند.

وب‌سایت تردز:

  • ایجاد محتوا: Threads را می‌توان در وب‌سایت توییتر ایجاد و مشاهده کرد و به کاربران بستری برای به اشتراک گذاشتن روایت‌ها و بحث‌های طولانی‌تر ارائه می‌دهد.
  • قابلیت کشف: در حالی‌که تردزها ممکن است محتوای جامع‌تری ارائه دهند، قابلیت کشف آنها در وب‌سایت توییتر ممکن است در مقایسه با توییت‌های فردی کمتر باشد، به خصوص اگر به درستی تبلیغ یا به محتوای مرتبط لینک داده نشده باشد.

تردز یا توییتر: از نظر وب‌سایت‌ها، هم Twitter و هم Threads پلتفرم‌هایی را برای ایجاد محتوا و تعامل ارائه می‌دهند. در حالی‌که وب‌سایت توییتر از نظر قابلیت کشف و دسترسی عالی است، تردز یک قالب منحصر به فرد برای کاوش در روایت‌ها و بحث‌های طولانی‌تر ارائه می‌کند.

 

جدول مزایا و معایب تردز یا توییتر

اگرچه Threads و Twitter (X) از نظر طراحی و عملکرد بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند، استفاده از هر دو برنامه تفاوت های قابل توجهی را نشان می‌دهد که عمدتاً از پایگاه کاربر و موضوعات مورد بحث ناشی می‌شود.

توییتر یا ایکس:

مزایا معایب
در دسترس بودن بسیاری از راهنماهای رایگان و عمومی در مورد مدیریت پروفایل شرکت و بازاریابی در X اشتراک‌های پولی، یا یک حساب رایگان با محدودیت‌های متعدد
امکان برقراری ارتباط از طریق پیام خصوصی تغییرات مربوط به تأیید حساب و اعطای تیک آبی
در دسترس بودن X Ads Manager که امکان ایجاد تبلیغات را فراهم می‌کند در نسخه رایگان، محدودیت‌هایی در طول پست‌ها وجود دارد (280 کاراکتر)
دسترسی سریع به رویدادهای جاری – در پلتفرم توییتر محتوای مرتبط با رویدادهای محبوب و جاری غالب است، برخلاف Threads، که در آن کاربران افکار خود را به اشتراک می‌گذارند. افزایش تعداد اکانت‌های جعلی منتشرکننده اطلاعات نادرست و تبلیغات

 

تردز یا Threads:

مزایا معایب
برنامه بصری – با توجه به نظرات کاربران، استفاده از برنامه راحت‌تر از توییتر است. عدم اطمینان از اینکه آیا این پلتفرم در بازار مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر
پلتفرم جدید فرصت دیگری برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر است، به ویژه در مرحله اولیه توسعه برنامه، جایی که دسترسی ارگانیک در دسترس‌تر است. ایجاد حساب کاربری در Threads نیازمند داشتن یک پروفایل در اینستاگرام است
یک اپلیکیشن کاملا رایگان. در مقایسه با نسخه رایگان X، امکان انتشار پست‌های طولانی‌تر (تا 500 کاراکتر) را ارائه می‌دهد. امکان نمایش تبلیغات یا ارسال پیام خصوصی در تردز وجود ندارد
شروع آسان — امکان انتقال فالوور از اینستاگرام سیلی از پست‌های کم‌ارزش، به جای ایجاد محتوای جالب، به الگوریتم پرداخته می‌شود (مثلاً الگوریتم، مرا با افرادی که…)

 

آنچه در مقایسه توییتر و تردز بررسی کردیم

پس از مقایسه توییتر و تردز، مشخص شد که هر دو پلتفرم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

با این حال، توییتر گزینه‌ی بهتری برای بازاریابان به منظور توسعه‌ی برند و تعامل با مخاطبان است. از طرف دیگر، تردز یک پلتفرم خاص‌تر است که بر پیام‌رسانی خصوصی و به اشتراک گذاشتن محتوا با دوستان و خانواده‌ی نزدیک تمرکز دارد. در حالی که تردز می‌تواند برای مصارف شخصی مفید باشد، ممکن است برای بازاریاب‌هایی که به دنبال دسترسی به مخاطبان گسترده‌تر هستند، مناسب نباشد.

اکنون می‌توانید میان تردز یا توییتر پلتفرم مناسب خودتان را برگزینید. شما از توییتر استفاده می کنید یا تردز؟ دلیل انتخاب شما چیست؟ نظرات خود را در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آنا سلطانپور

به نوشتن در حوزه های مختلف از جمله تکنولوژی علاقه دارم و سعی می‌کنم مطالب جذابی را با دیگران به اشتراک بگذارم . برای من وبلاگ نویسی یک فرصت برای ایجاد ارتباط با دیگران و به اشتراک گذاری دیدگاه‌های خودم با دنیاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا