chatgpt

هوش مصنوعی ChatGPT چیست و چگونه کار می کند؟

ChatGPT یکی از بهترین ربات‌های چت هوش مصنوعی موجود و ابزاری فوق‌العاده است که می‌تواند تقریبا در همه چیز به شما کمک کند، از ساخت اسکریپت‌های ویدیویی گرفته تا طراحی وب‌سایت‌های خیره‌کننده. چت جی پی تی با توانایی در تولید سریع خروجی منحصر‌به‌فرد، ابزاری عالی برای ایجاد کار استثنایی، صرف‌نظر از سطح مهارت شما است. در این مقاله به توضیح کامل اینکه Chatgpt چیست و چگونه کار میکند می‌پردازیم.

 

معرفی ChatGPT

ChatGPT یک نرم‌افزار مکالمه هوش مصنوعی پیشرفته است که از سه مدل پیشرفته و آموزش‌دیده برای تولید متن و کد بر اساس ورودی کاربر استفاده می‌کند. این مدل‌ها بر روی حجم وسیعی از داده‌های متنی از منابع مختلف مانند کتاب‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و بحث‌های Reddit آموزش دیده‌اند.

چت جی پی تی در هسته خود از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای تولید متنی شبیه انسان بر اساس ورودی‌های دریافتی استفاده می‌کند. این AI توانایی درک مکالمه، پاسخگویی به سوالات، نوشتن ایمیل و محتوای خلاقانه را دارد.

نوشته های مشابه

«GPT» در ChatGPT مخفف «Generative Pretrained Transformer» است که نشان‌دهنده فناوری اساسی است که آن را تقویت می‌کند:

  • Generative به معنای توانایی مدل برای تولید متن به جای درک یا طبقه‌بندی آن است.
  • Pretrained نشان می‌دهد که مدل یک مرحله آموزشی اولیه را طی کرده که در آن از مجموعه بزرگی از متن‌ها در اینترنت یاد گرفته است.
  • Transformer ترانسفورماتور به نوع معماری مدل استفاده شده اشاره دارد که به درک زمینه متن ورودی کمک می‌کند.

این ترکیب از فناوری‌ها، ChatGPT را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های معنی‌داری تولید کند که مکالمه طبیعی را بسیار مشابه انسان تقلید می‌کند. چت‌جی‌پی‌تی برای همه رایگان است. اما یک نسخه پولی به نام ChatGPT Plus نیز ارائه کرده است که دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های پریمیوم و همچنین امکان دسترسی به آخرین مدل‌های OpenAI است.

هوش مصنوعی ChatGPT چیست

 

سازندگان ChatGPT چه کسانی هستند؟

شاید برایتان سؤال باشد که این بات حیرت انگیز خلق کدام شرکت است؟ این چت بات، جدیدترین دستاورد شرکت openAI بوده که یکی از بنیان‌گذاران آن ایلان ماسک است. این شرکت در سال 2015 با همکاری یکی از سرمایه گذاران سیلیکون ولی به نام سم آلتن تأسیس شد. در حال حاضر این چت بات، بسیار محبوب شده و جزئی از قول‌های فناوری شده است.

 

چرا چت جی پی تی مهم است؟

ChatGPT مانند یک ابزار انقلابی در بسیاری از بخش‌ها احساس می‌شود. توانایی آن در درک و تولید متنی شبیه به انسان، کاربردهای به ظاهر بی‌پایانی دارد. این یک ابزار ارزشمند در زمینه‌هایی مانند خدمات مشتری و ارتباطات، تولید محتوا، آموزش، تحقیق، یادگیری زبان، علم داده و بسیاری موارد دیگر است. علاوه‌بر این ChatGPT همچنین می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و منابع برای وظایف بسیاری کمک کند.

اگر در هنگام استفاده از  چت جی پی تی، با مشکل مواجه شدید پس مقاله آموزش رفع خطاهای Chatgpt را بخوانید.

اهمیت هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

 

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

درک مکانیک ChatGPT مستلزم نگاهی دقیق‌تر به فناوری زیربنایی، فرآیند آموزش و نحوه ایجاد پاسخ است. بیایید عمیق‌تر به این جنبه‌ها بپردازیم.

فناوری زیربنایی: مدل‌های ترانسفورماتور

ChatGPT بر اساس معماری GPT (Generative Pretrained Transformer) به ویژه GPT-4 است. معماری GPT بر روی ترانسفورماتورها با تمرکز بر تولید متن منسجم و دقیق متنی گسترش می‌یابد. ترانسفورماتورها از مکانیزمی به نام «توجه» برای سنجش تأثیر کلمات مختلف هنگام ایجاد پاسخ استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، در حالی‌که در حال ایجاد پاسخ به جمله «گربه دم خود را دنبال کرد» است، مدل متوجه می‌شود که «گربه» موضوع است و مهم‌تر از «دم» است.

 

آموزش ChatGPT

آموزش ChatGPT یک فرآیند دو مرحله‌ای است: قبل از آموزش (pre-training) و تنظیم دقیق (fine-tuning).

  • قبل از آموزش

در طول این مرحله، مدل در معرض مجموعه بزرگی از داده‌های متنی از اینترنت قرار می‌گیرد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مدل اطلاعات دقیقی در مورد اینکه کدام اسناد در مجموعه آموزشی آن بوده است یا به کدام اسناد یا منابع خاصی دسترسی دارد، ندارد.

هدف این مرحله یادگیری الگوهای آماری زبان است. به عنوان مثال، اگر عبارت «آسمان … است» اغلب با کلمه «آبی» در داده‌های آموزشی دنبال شود، مدل یاد می‌گیرد که «آبی» را به عنوان کلمه بعدی احتمالی پیش‌بینی کند.

  • تنظیم دقیق

پس از پیش‌آموزش، مدل وارد فرآیند تنظیم دقیق می‌شود، جایی که بر روی مجموعه داده‌های محدودتری آموزش داده می‌شود که با کمک بازبینی‌های انسانی با پیروی از دستورالعمل‌های خاص ارائه‌شده توسط OpenAI ایجاد می‌شود. این مجموعه داده از ورودی‌ها و پاسخ‌های فرضی مختلفی تشکیل شده است.

این مرحله به مدل کمک می‌کند تا به ورودی‌های خاص بهتر پاسخ دهد و تعامل امن‌تر و مفیدتری با کاربران حفظ نماید.

 

مرحله ایجاد پاسخ ChatGPT چیست؟

ChatGPT پس از آموزش، پاسخ‌هایی را با استفاده از روشی به نام «رگرسیون خودکار» تولید می‌کند. با یک پیام ورودی شروع می‌شود، سپس کلمه بعدی را پیش‌بینی می‌کند و این کار را ادامه می‌دهد تا زمانی که یک جمله کامل را تشکیل دهد. هر کلمه را بر اساس احتمالات لغتی که به عنوان لغت احتمالی بعدی پیش‌بینی می‌کند، با در نظر گرفتن تمام کلمات قبلی در ورودی انتخاب می‌نماید. این روند تا رسیدن به یک شرط خاص مانند رسیدن به حداکثر تعداد کلمات ادامه می‌یابد.

چت جی پی تی گاهی اوقات تصادفی را در فرآیند انتخاب کلمه خود برای ایجاد پاسخ‌های متنوع و خلاقانه معرفی می‌کند. با درک این مکانیک‌ها، می‌توانیم بهتر درک کنیم که ChatGPT چیست و چگونه مکالمه‌ای شبیه انسان را تقلید می‌کند، و تعامل با فناوری را یکپارچه‌تر و طبیعی‌تر می‌نماید.

ChatGPT چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

کاربردهای ChatGPT چیست؟

بعد از اینکه به chatgpt پرداختیم لازم است که به کاربردهای آن بپردازیم تا شما نیز بدانید در چه مواقعی می‌توانید از آن استفاده کنید. این چت به‌گونه‌ای رقیب گوگل محسوب شده و از بابت گوگل احساس خطر می‌کند.

از جمله کاربردهای چت‌جی‌پی‌تی عبارتند از:

  • دستیار مجازی
  • پشتیبانی مشتری
  • تولید محتوا
  • ترجمه متن
  • تدریس خصوصی و آموزش
  • راهنمای کدنویسی
  • کمک به تصمیم‌گیری
  • برنامه‌ریزی سفر
  • حمایت از سلامت روان
  • امور مالی شخصی
  • اخبار و اطلاعات به‌روز
  • یادگیری مهارت‌های جدید
  • سرگرمی
  • برنامه‌ریزی رویداد
  • ارائه اطلاعات پزشکی
  • پیشنهادات دستور غذا
  • استایلیست شخصی
  • گفتگو
  • تمرین زبان
  • تحقیقات بازار

طبق برخی پیش‌بینی‌ها و گفته‌ها، چت جی پی تی می‌تواند پایان‌دهنده مشق و تکالیف در مدارس باشد. حتی می‌تواند بسیاری از مقاله‌های علمی را تکمیل کند و محتوای متنی خوبی را ارائه دهد. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اگر به این صورت پیش رود ممکن است کسب و کار گوگل را نابود کند چرا که کاربران به استفاده از چت جی بی تی ترغیب می‌شوند.

کاربردهای ChatGPT چیست؟

 

مزایای ChatGPT

ChatGPT یک ابزار فوق‌العاده همه‌کاره با امکانات بی‌حد و حصر است که آن را به یک انتخاب عالی برای کارهای مختلف تبدیل می‌کند.

  • چه بخواهید درباره موضوعات تحقیق کنید، اطلاعات را استخراج و بازنویسی نمایید، متن را ترجمه کنید، نمره تست‌ها را بسنجید یا بخواهید مکالمه داشته باشید، چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند به شما کمک کند.
  • چت جی پی تی با خودکار کردن کارهای تکراری مانند پاسخ به سوالات متداول، حجم کار و خطای انسانی را به حداقل می‌رساند.
  • Chat GPT می‌تواند با افراد به زبان‌های مختلف تعامل داشته باشد، که باعث افزایش مخاطبان آن در سراسر جهان می‌شود.
  • سازگاری ChatGPT، آن را به یک دارایی ارزشمند در زمینه‌های مختلف تبدیل می‌کند.
  • خبر خوب آن است که چت جی پی تی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با زبان فارسی به گفتگو بپردازید.

برخی می‌گویند که فناوری خیلی سریع در حال پیشرفت است و می‌تواند منجر به از دست دادن مشاغل شود. با این حال، غیرقابل انکار است که هوش مصنوعی قرار است سهم زیادی را از آن خود کند. با پذیرش آن و یادگیری نحوه استفاده اخلاقی از آن، می‌توانید در زمان کمتری به دستاوردهای بیشتری برسید.

مزایای ChatGPT چیست؟

 

محدودیت‌های ChatGPT

ChatGPT با وجود پتانسیلی که دارد، دارای معایبی است که شامل موارد زیر است:

  • اولین و مهمترین مشکل این است که هر آنچه را که به شما ارائه می‌دهد به‌طور کامل باور نکنید. اثبات شده که گاهی چت جی پی تی اطلاعات کاملا نادرست ارائه می‌دهد، بنابراین همیشه خروجی را دوباره بررسی کنید.
  • یکی دیگر از زمینه‌هایی که باید در آن بهبود یابد این است که نمی‌تواند برای اطلاعات به روز به اینترنت دسترسی داشته باشد. نتایج ChatGPT بر اساس اطلاعات موجود از سال ۲۰۲۱ است. بنابراین، نمی‌تواند آخرین اخبار یا اطلاعات مربوط به جدیدترین فناوری‌ها را در اختیار شما قرار دهد، که خود می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.
  • علاوه‌بر این، نمی‌تواند تصاویر یا فیلم‌هایی تولید کند، بنابراین ممکن است لازم باشد از سایر فناوری‌های هوش مصنوعی، مانند ژنراتورهای هنری هوش مصنوعی یا تولیدکننده‌های ویدئو، برای ایجاد محتواهای دیجیتال استفاده کنید.
  • نیاز به بهبود مستمر برای رسیدگی به محدودیت‌های درک متنی و تولید پاسخ‌های مغرضانه یا نادرست.
  • از آنجایی‌که ChatGPT فاقد هوش هیجانی است، در مدیریت سناریوهای پیچیده یا دارای بار احساسی فایده کمتری دارد.
  • مدیریت داده‌های حساس نیاز به اقدامات قوی حفاظت از دیتا دارد زیرا نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت را افزایش می‌دهد.
  • در نهایت، نتایج ChatGPT ممکن است آنطور که برخی دوست دارند شبیه انسان نباشد. شما باید تنظیمات دقیق زیادی را انجام دهید تا بیشترین بهره را ببرید.

با این حال، به این نکته دقت کنید چت‌جی‌پی‌تی برای کمک به شما طراحی شده است، نه اینکه کار شما را برای شما انجام دهد.

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

 

چطور از ChatGPT استفاده کنیم؟

می‌توانید بدون ثبت‌نام در حساب کاربری به صورت رایگان از ChatGPT استفاده کنید. کافیست به chat.openai.com بروید، پیامی را تایپ کنید و Enter را بزنید یا روی دکمه Send کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که چت‌های شما بدون حساب ذخیره نمی‌شوند و نمی‌توانید از ویژگی‌هایی مانند دستورالعمل‌های سفارشی استفاده کنید.

برای باز کردن تمام ویژگی‌های چت‌جی‌پی‌تی، به یک حساب OpenAI نیاز دارید. ایجاد یک حساب کاربری رایگان است و زمان زیادی نمی‌گیرد. مراحل ساخت اکانت ChatGPT را در مقاله‌ای دیگر به صورت کامل و تصویری توضیح داده‌ایم.

بعد از ورود به حساب، یک کادر متن خالی در پایین صفحه خود خواهید دید. اینجا جایی است که ما دستورات (یا پرامپت‌های) خود را تایپ می‌کنیم و با ربات چت ارتباط برقرار می‌نماییم.

جذابیت اصلی ChatGPT در توانایی آن برای درگیر شدن در گفتگوهای رفت و برگشتی مانند یک انسان، نهفته است. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، فقط هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را وارد کنید. می توانید با یک سلام شروع کنید، یک فرمان صادر کنید یا یک سوال بپرسید. برای مثال می‌توانید بنویسید:

برای یک همکار ایمیلی بنویس و بپرس که آیا آنها برای برنامه‌ریزی جلسه برای این پنجشنبه آزاد هستند یا خیر. من می‌خواهم در مورد مشتری جدید و اینکه چگونه می‌توانیم نیازهای آنها را برآورده کنیم صحبت کنم.

پس از دریافت پاسخ، می توانید با ارسال پیام بعدی ادامه دهید. ربات همه چیز را به خاطر می‌آورد و با در نظر گرفتن آن زمینه پاسخ می‌دهد. مثلا می‌توانید از ChatGPT بخواهید که همان ایمیل را با لحن کمی رسمی‌تر بگویید.

ChatGPt چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

 

نحوه ایجاد پرامپت با ChatGPT

برای استفاده حداکثری از چت جی پی تی (یا سایر ربات‌های چت هوش مصنوعی)، باید مهارت ایجاد Prompt های مؤثر را توسعه دهید. این امر کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، مدل‌های هوش مصنوعی گهگاه اطلاعات نادرست ارائه می دهند، بنابراین شروع با یک پرامپت خوب و توصیفی ضروری است. پرامپت‌نویسی در این فناوری آنقدر مهم است که مشاغل جدیدی برای مهندسی پرامپت ایجاد شده است.

در ادامه لیست کوتاهی از راه‌های عملی برای ایجاد پرامپت را ذکر می‌کنیم:

۱) با ChatGPT طوری صحبت کنید که انگار انسان است

ChatGPT یک هوش مصنوعی محاوره‌ای است، بنابراین برای دریافت بهترین نتایج، طوری با آن صحبت کنید که انگار پشت میز با کسی که در حال مکالمه هستید.

هنگام وارد کردن پرامپت‌ها، سعی کنید جزئیات معمولی را وارد کنید، درخواست توصیفی باشید و آنچه را که می‌خواهید کاملا واضح بیان کنید، حتی تا جزئی‌ترین جزئیات.

۲) زمینه را ارائه دهید

منظور از زمینه یا context در ChatGPT چیست؟ سعی کنید در هنگام ایجاد پرامپت‌ها، متن توضیحی را اضافه کنید. فقط عباراتی مانند «ایجاد یک عنوان در مورد وردپرس» را بیان نکنید. در عوض، از چیزی مانند این استفاده کنید: «من به دنبال معرفی وردپرس به کاربران تازه‌کار هستم تا بدانند استفاده از آن چقدر آسان است. آیا می‌توانی سرفصل‌های بالقوه‌ای برای مقاله من ایجاد کنی که کاربران را به خواندن در مورد وردپرس ترغیب کند؟»

مراحل ایجاد پرامپت با ChatGPT چیست؟

۳) از ChatGPT بخواهید هویتی را در نظر بگیرد

نکته دیگر این است که هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی را فرد یا شرکتی تجسم کنید که در مورد آن درخواستی دارید. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید درباره فالووران نظری بنویسید. به جای اینکه بگویید چرا فالووران انتخاب خوبی است، چیزی شبیه به این را از دیدگاه مدیر عامل آن بگویید، «توضیح بده که چرا فالووران ممکن است بهترین انتخاب برای پنل خدمات شبکه‌های اجتماعی باشد.»

مراحل ایجاد پرامپت با ChatGPT چیست؟

نکات دیگری که می‌توانید هنگام نوشتن پرامپت در ChatGPT در نظر بگیرید چیست؟

  • سوال را چندین بار بپرسید تا زمانی که به پاسخ دلخواه خود برسید.
  • برای تغییر خروجی، تغییراتی در پرامپت خود ایجاد کنید.
  • طول پاسخ مورد نظر خود را مشخص کنید.
  • از چت GPT بخواهید که منابع را ذکر نماید.

متاسفانه تاکنون هیچ برنامه بومی برای استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در مک بوک وجود ندارد، اگر می‌خواهید در Mac خود آن را باز کنید پس مقاله نحوه استفاده از ChatGPT در مک را از دست ندهید.

 

به طور کلی هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار قدرتمند با کاربردهای عملی فراوان، از نوشتن و تصحیح موضوعات وبلاگ تا کدنویسی وب‌سایت‌ها و افزونه‌های وردپرس است. چت جی پی تی با فناوری نوآورانه خود این پتانسیل را دارد که انقلابی در نحوه رویکرد ما به تولید محتوا، بازاریابی و فناوری ایجاد کند.

در حالی‌که این هوش مصنوعی بسیار قدرتمند است، مهم است که به یاد داشته باشید که محدودیت‌هایی نیز دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از چت‌جی‌پی‌تی به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا اینکه همه کارهای شما را برای شما انجام دهد.

در این مقاله آموختیم هوش مصنوعی ChatGPT چیست، چگونه کار می‌کند و چطور باید از آن استفاده کرد. در قسمت کامنت‌ها منتظر شنیدن نظرات و سوالات شما درباره چت GPT هستیم.

میانگین امتیازات ۹ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

پانیذ هاشمی

مگر غیر این است که هدف همه ما در نهایت کاشت بذر درک معنای زندگی و پرورش آن است؟ مسیر من برای پرورش آن بذر از جهان تکنولوژی می‌گذرد و هدف گسترش آن تا دورافتاده‌ترین نقطه‌های ذهن آدمی است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا