اینستاگرام

ریزش فالوور در اینستاگرام و راهکارهای جلوگیری از آن

امروزه اینستاگرام نقش اساسی را برای کسب‌و‌کارها بازی می‌کند و تعداد فالووران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین ریزش فالوور در اینستاگرام به کابوس کسب‌وکارها تبدیل شده که البته از دست دادن فالوور، اغلب دارای دلیلی است. هنگامی که علت وقوع آن را شناسایی کنید، می‌توانید برای اصلاح آن اقدام کنید.

در این مقاله، علت های اصلی ریزش فالوور در اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد. سپس نحوه جلوگیری از ریزش فالوور را به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

ریزش ناگهانی فالوور در اینستاگرام طبیعی است؟

اگر فالووران اینستاگرام خود را از دست می‌دهید، دقیقاً مانند بقیه هستید. این امر کاملا طبیعی و بخشی از اینستاگرام و روند رشد حساب شما است. قرار نیست همه برای همیشه محتوای شما را دوست داشته باشند. برخی از افراد ممکن است بازی‌های فالو و آنفالو انجام دهند یا گاهی اوقات شما ناآگاهانه ممکن است کارهایی انجام دهید که باعث شود مردم شما را آنفالو کنند.

اما اگر با ریزش ناگهانی فالوور در اینستاگرام مواجه شوید احتمالا دلایل دیگری دارد. ریزش فالوور فیک در اینستاگرام، تغییرات الگوریتم، تبلیغات زیاد و … همگی می‌توانند از عمده علت های ریزش ناگهانی فالوور در اینستاگرام باشند. در ادامه دلایل از دست دادن فالوورهای اینستاگرام و چگونگی جلوگیری از وقوع آن را بررسی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید بدانید چطور تعداد فالوور اینستاگرام بر موفقیت پیج شما تاثیر می‌گذارد پس این مقاله را در سایت از دست ندهید.

ریزش فالوور در اینستاگرام

11 علت ریزش فالوور در اینستاگرام

اگر شاهد افزایش ریزش فالووران حساب اینستاگرام خود هستید و علت آن را نمی‌دانید، طبیعی است که احساس نگرانی کنید، به‌خصوص اگر تعداد فالوورها یکی از معیارهای کلیدی کسب‌وکار شما باشد. در اینجا برخی از دلایل اصلی از دست دادن فالوور اینستاگرام را توضیح داده‌ایم:

1. محتوای بی‌کیفیت یا بی‌ربط

اگر پست‌های شما تکراری باشد کم‌کم فالوورهای شما خسته می‌شوند و شروع به ریزش کنند. به‌علاوه اگر تنها یک یا دو بار در هفته پست منتشر می‌کنید یا فقط زمانی پست می‌گذارید که دوست دارید یا چیزی برای تبلیغ داشته باشید، قطعا استراتژی مناسبی برای نگه داشتن یا تعامل با مخاطبان نیست. هنگامی‌که شما به‌طور مداوم در فید مخاطبان خود باشید، آن‌ها به دیدن پست‌های شما عادت می‌کنند.

همچنین وقتی فقط چند بار در هفته پست منتشر می‌کنید، الگوریتم اینستاگرام را آموزش می‌دهید تا پست‌های شما در فیدهای فالوورها قابل مشاهده نباشد و بدین ترتیب خوانندگان شما با محتوای دیگران درگیر خواهند شد. بنابراین پست‌های شما کمتر و کمتر دیده می‌شوند. و ریزش فالوور در اینستاگرام را شاهد خواهید بود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله راه‌حل پاک شدن پست‌ها در اینستاگرام را مطالعه فرمایید.

2. ریزش فالوور به علت شادوبن شدن در اینستاگرام

مانند سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام در مورد محتوای نامناسب دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای دارد. قوانین به صراحت بیان می‌کنند که هر پستی که خشونت را تحریک کند یا شامل برهنگی، فحشا و آزار دیگران باشد، فورا حذف خواهد شد.

بنابراین اگر چنین محتوایی را به اشتراک بگذارید، اینستاگرام آن را حذف خواهد کرد. این پلتفرم همچنین می‌تواند به‌طور بالقوه حساب شما را بسته به شدت تخلف، تعلیق یا همان شادوبن کند. وقتی شادوبن هستید، پست‌های شما نمی‌توانند در جستجوها، صفحه اکسپلور یا صفحات مربوط به هشتگ‌ها و مکان‌ها ظاهر شوند.

ریزش فالوور به علت شادوبن شدن در اینستاگرام

با کاهش دیده شدن، نرخ تعامل شما نیز کاهش می‌یابد و لایک و کامنت‌های کمتری دریافت می‌کنید. بنابراین ممکن است به این دلیل که کاربران دیگر نمی‌توانند محتوای شما را ببینند اکانت شما را آنفالو کنند.

اگر فکر می‌کنید شادو‌بن شده‌اید، بهترین اقدام این است که صبور باشید. اینستاگرام تا چند هفته دیگر این ممنوعیت را حذف می‌کند و پس از آن می‌توانید دوباره به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. علاوه‌بر این، رعایت قوانین اینستاگرام در پست‌های بعدی که در پلتفرم آپلود می‌کنید برای جلوگیری از ریزش فالوور در اینستاگرام ضروری است.

3. استراتژی فالو و آنفالو

دلیل دیگر، استفاده از تاکتیک فالو آنفالو سایر برندهای اینستاگرام است. این استراتژی با دنبال کردن کاربران به‌صورت انبوه به‌منظور جلب توجه مخاطب و گرفتن فالوور انجام می‌شود. و برای حفظ نسبت تعداد فالووران و فالوویینگ‌ها برندها از ابزارهایی برای لغو فالو کردن کاربرانی استفاده می‌کنند که صفحه آن‌ها را دنبال نکرده‌اند.

بسیاری از افراد ممکن است ابتدا برای افزایش تعداد فالووران خود شما را فالو کنند ولی بعدها زمانی‌که آن‌ها در حال خلوت کردن فیدهای خود هستند یا کاهش تعداد افرادی که دنبال می‌کنند، به سادگی دکمه آنفالو را می‌زنند.

اگر برای فالو کردن در اینستاگرام مشکل دارید مقاله رفع محدودیت فالو در اینستاگرام با روش‌های کاربردی را مطالعه کنید.

4. هشتگ نامرتبط

اگر اصلا از هشتگ استفاده نمی‌کنید، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید. اگر از هشتگ‌ها استفاده می‌کنید، اما اگر هشتگ‌ها به حوزه کاری و پست‌های شما بی‌ارتباط است، شما بخشی از اکثریت اینستاگرام هستید.

هشتگ‌ها برای استراتژی محتوایی اینستاگرام شما ضروری هستند زیرا محتوای شما را در تمام طول روز در مقابل مخاطبان جدید قرار می‌دهند. در صورتی‌که هشتگ‌های نامرتبط را به کار ببرید لزوماً فالوورهای خود را از دست نمی‌دهید، اما مطمئناً فالوور جدیدی به دست نخواهید آورد!

ریزش فالوور در اینستاگرام به علت تعامل پایین

5. ریزش فالوور در اینستاگرام به علت تعامل پایین

شاید تصور کنید که تعامل تنها به معنای چت کردن در حساب شماست، اما این تنها نیمی از آن است. قطعا شما می‌خواهید در پست‌ها و استوری‌های خود با مخاطبان تعامل کنید، اما همچنین باید با دیگران در صفحه‌های آن‌ها تعامل داشته باشید.

اگر بخواهید منتظر بنشیند تا مخاطب به سراغ شما بیاید، در دنیای پرزرق‌و‌برق مجازی بازنده خواهید بود. در اینستاگرام، باید برای معرفی خود و افزایش تعامل، پست‌های دیگران را لایک کرده و روی آن‌ها کامنت بگذارید تا راهی برای دیده شدن شما باشد.

6. بی‌برنامگی در انتشار پست‌ها

یک برنامه زمان‌بندی متناقض در انتشار پست‌ها، جذب وفاداری فالوورها را دشوار می‌کند. در نهایت، فالوورها ممکن است فراموش کنند که چرا در وهله اول صفحه شما را دنبال کردند، یا ممکن است به سادگی علاقه خود را به اکانت شما از دست بدهند.

در این صورت ممکن است مخاطبان با محتواهای دیگر سرگرم شوند و سپس انتخاب کنند که صفحه شما را دنبال نکنند. بنابراین ریزش فالوور در حساب اینستاگرام شما اتفاق میوفتد.

برای جلوگیری از این امر مقاله بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام چه زمانی است؟ را بخوانید.

7. تغییر در مخاطبان یا حوزه کاری

این طبیعی است که چند فالوور را فقط به دلیل از دست دادن علاقه به صنعت خود از دست بدهید. از طرف دیگر، برندهای اینستاگرام به‌ندرت شاهد ریزش ناگهانی و تعداد قابل توجهی از فالوورهای خود به این دلیل هستند.

در چنین شرایطی شما کار اشتباهی انجام نداده‌اید. و حتی اگر استراتژی محتوایی غنی داشته باشید، از دست دادن فالوورها به دلیل تغییر ناگهانی ترجیحات آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

حذف اکانت‌های جعلی یا ریزش فالوور فیک در اینستاگرام

8. حذف اکانت‌های جعلی یا ریزش فالوور فیک در اینستاگرام

اینستاگرام حساب‌ها و ربات‌ها و فالوورهای جعلی را حذف می‌کند، بنابراین اگر فالووران خود را از دست می‌دهید، ممکن است این دلیل باشد. اگر فالوور فیک خریداری کرده‌اید یا حساب‌های غیرفعال یا مشکوک شما را دنبال می‌کنند ممکن است در هر آپدیت اینستاگرام و در مقاطع مختلف زمانی شاهد ریزش فالوورهای خود باشید.

9. کپشن‌های خسته‌کننده و غیرجذاب

تصاویر عالی می‌توانند در نگاه اول جذاب باشند و افراد را به صفحه شما جذب کنند اما کپشن‌های عالی باعث می‌شود مخاطبان شما در صفحه اینستاگرام شما بمانند و محتوای شما را دنبال کنند. اگر بعد از انتشار یک تصویر متوجه شدید که تعدادی از فالوورهای اینستاگرام خود را از دست می‌دهید، می‌تواند مشکل از کپشن شما باشد.

10. تبلیغات زیاد

بمباران تبلیغاتی بی‌امان می‌تواند یک دلیل اصلی برای ریزش فالوور های شما در اینستاگرام باشد. اگر دائماً محصولات خود را بدون ارائه هیچ ارزشی تبلیغ می‌کنید، مخاطبان شما به‌سرعت خسته می‌شوند و صفحه شما را ترک می‌کنند. این در حالیست که هیچ اشکالی در تبلیغ محصولات و خدمات شما وجود ندارد اما محتوای ارزشمندی برای مخاطب برای دنبال کردن وجود ندارد.

اگر استراتژی محتوای شما حول پست‌های تبلیغاتی می‌چرخد، کاربران در جای دیگری به دنبال محتوای ارزشمند یا سرگرم‌کننده می‌گردند و شما را برای همیشه پشت سر می‌گذارند.

11. باگ در برنامه یا تغییرات الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام همواره در حال به‌روز شدن است تا باگ‌ها و مشکلات را برطرف کند. در عین اینکه نسخه‌های جدید برنامه می‌تواند باگ‌هایی که سبب بروز این مشکلات می‌شود را حل کند اما خود نیز می‌تواند دلیلی برای ریزش فالوور در اینستاگرام باشد.

تغییرات در الگوریتم می‌تواند بر روی میزان بازدید پست‌های شما تأثیر بگذارد و منجر به کاهش تعامل و در نتیجه کاهش فالوور شود. از به‌روزرسانی‌های الگوریتم مطلع شوید، استراتژی محتوای خود را تطبیق دهید و با انعطاف‌پذیری بر امواج الگوریتمی بر آن سوار شوید.

راه‌های جلوگیری از ریزش فالوور در اینستاگرام

درک دلایل از دست دادن فالوورهای اینستاگرام شما اولین قدم است. در مرحله بعد، باید یک استراتژی برای کمک به حفظ، بازیابی و افزایش تعداد فالوورهای اینستاگرام خود طراحی کنید.

راه‌های جلوگیری از ریزش فالوور در اینستاگرام

یک برنامه منظم برای پست‌های اینستاگرام ایجاد کنید

فالوورهای خود را درگیر نگه دارید و با خودکار کردن یک برنامه پست ثابت، آگاهی از برند را حفظ کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک پلتفرم مدیریت رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. با تعیین زمان ارسال خودکار برای پست‌های اینستاگرام، یک برنامه زمان‌بندی بسازید.

به‌ طور مکرر استوری‌ به اشتراک بگذارید

حداقل یک بار در روز استوری اینستاگرام را آپدیت کنید تا با فالوورهای اینستاگرام خود تعامل داشته باشید. استوری‌های اینستاگرام برای به اشتراک‌گذاری تصاویر و کلیپ‌های «پشت صحنه» که جنبه انسانی کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد، عالی است. استوری‌ها همچنین می‌توانند برای تبلیغ، آموزش‌های کوتاه، تیزرهای محصول و سایر محتوای اینستاگرام (از جمله ریلز‌ها و پست‌های فید) استفاده شوند.

استوری‌های اینستاگرام

همچنین می‌توانید از استوری‌های اینستاگرام برای افزایش تعامل کاربران از طریق گزینه‌های موجود استفاده کنید. از سوالات نظرسنجی اینستاگرام، تگ‌های اسلایدر ایموجی، شمارش معکوس، آزمون‌ها، موسیقی و موارد دیگر برای تشویق تعامل کاربر استفاده کنید. با بهره‌گیری از تاکتیک‌های مناسب، این کار فالوورها را متقاعد می‌کند که در صفحه شما بمانند و منتظر استوری بعدی اینستاگرام شما باشند.

مطالعه مقاله هر آنچه باید در مورد تنظیمات استوری اینستاگرام بدانید! را به شدت توصیه می‌کنیم.

از محتوای ویدیویی بیشتر استفاده کنید

ویدئوها یکی از موثرترین ارکان محتوا برای اینستاگرام هستند. آمارها نشان می‌دهد که محتوای ویدیویی دو برابر بیشتر در اینستاگرام توجه مخاطبان را جذب می‌کند. ویدئوها را می‌توانید به سه روش در اینستاگرام به اشتراک بگذارید:

  • ریلز‌ها: ویدیوهای ریلز می‌توانند تا 90 ثانیه طول بکشند که طولانی‌ترین فرمت پست ویدیویی پشتیبانی‌شده در اینستاگرام است.
  • استوری‌ها: ویدیوهای استوری اینستاگرام فقط تا 15 ثانیه می‌تواند باشد، اما می‌توانید چندین استوری را با استفاده از کلیپ‌های متصل به هم رشته کنید. ویدیوهای استوری به شما امکان می‌دهند از استیکرهای تعاملی و سایر ویژگی‌های سرگرم‌کننده نهایت استفاده را کنید.
  • پست‌های فید: پست‌های ویدیویی در اینستاگرام می‌تواند تا 60 ثانیه طول بکشد. آن‌ها در فید پروفایل مخاطب شما ظاهر می‌شوند، که برای محتوای همیشه سبز خوب است.

ویدیوهای اینستاگرامی اکانت‌تان که بیشترین بازدید را دارند را بررسی کنید و در مورد نحوه بهتر کردن ویدیوهای خود نکات لازم را به خاطر بسپارید. به یاد داشته باشید که می‌توانید ویدیوهای دیگر پلتفرم‌ها را نیز در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

کیفیت محتوا و کپشن را افزایش دهید

برای جلوگیری از ریزش فالوور در اینستاگرام، مطالب را تازه نگه دارید. در سبک‌های مختلف تولید محتوا کنید و مخاطبان خود را با محتواهای غیرمنتظره شگفت‌زده کنید. تنوع چاشنی زندگی اینستاگرام است و باعث می‌شود فالوورهای شما برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه شما بازگردند. همچنین با موضوعات و کیفیت کلی زیبایی‌شناسی پست‌های اینستاگرام سازگار باشید. چند نمونه از سبک‌های محتوایی عبارتند از:

  • ویدئوهای کوتاه؛
  • میم‌ها؛
  • پست وبلاگ؛
  • بررسی محصول؛
  • محتوای مبتنی بر داده؛

برای ایجاد یکپارچگی، تمامی قطعات محتوای اینستاگرام نیز باید فرآیند ویرایش یکسانی را طی کنند. از ابزارهایی مانند Canva، Snapseed و Photoleap برای یکسان‌سازی فرآیند ویرایشی استفاده کنید که فیلترها، تنظیمات تصویر و افکت‌هایی را که تیم شما باید استفاده کند، مشخص می‌کند.

برای جلوگیری از ریزش فالوور در اینستاگرام حداقل‌ها را رعایت کنید

برای به دست آوردن و جلوگیری از ریزش فالوور در اینستاگرام، بر انتشار محتوای اصلی و مطابق با برند در اینستاگرام تمرکز کنید. علاوه‌بر این، صفحه پروفایل را بهینه کنید تا دیدگاه شما را منعکس کند و به دنبال‌کنندگان ایده درستی از آنچه باید انتظار داشته باشند، بدهید.

در اینجا چند نکته برای انجام این کار وجود دارد:

  • یک بیو دقیق بنویسید تا ارزشی را که به دنبال‌کنندگان وعده می‌دهید، منتقل کند.
  • از عناصر برندینگ ثابت در عکس و محتوای پروفایل اینستاگرام خود (لوگو، فونت و غیره) استفاده کنید.
  • یک لینک به وب‌سایت خود در هر کجا که اهمیت دارد (بیو، استوری‌های اینستاگرام و غیره) اضافه کنید.
  • از CTAها استفاده کنید.

تعامل با فالووران در اینستاگرام

با فالوورهای خود تعامل کنید

برای پست‌های فالووران خود کامنت بگذارید، آن‌ها را لایک کنید و به اشتراک بگذارید. هر زمان که یک پیام مستقیم دریافت کردید، مطمئن شوید که حتما در سریع‌ترین زمان به آن پاسخ می‌دهید. این امر سبب می‌شود آن‌ها بدانند که به یک برند فعال متصل هستند که آماده است به مخاطبان در هر زمانی کمک کند. اختصاص یک ادمین اختصاصی برای نظارت بر پروفایل خود گامی در مسیر درست است.

اکانت خود را تجزیه‌و‌تحلیل کنید

تجزیه‌و‌تحلیل کنید که آیا استراتژی‌های بازاریابی اینستاگرام به شما کمک می‌کند فالوور جذب کنید یا برعکس سبب ریزش فالوور در اینستاگرام شما می‌شود. اینستاگرام یک ابزار مفید «Insights» را ارائه می‌دهد که دسترسی مشتری، عملکرد تعامل کاربر و رشد فالوور را ردیابی می‌کند. در آنجا می‌توانید آمارهای بسیار کاربردی از عملکرد پست‌های خود به دست آورید که برای ایجاد یا تغییر استراتژی‌های شما بسیار کارآمد است.

تجزیه و تحلیل آمار در اینستاگرام

برای درک بهتر آمار اینستاگرام مطالعه مقاله Reach در اینستاگرام و تفاوت آن با Impression در چیست؟ توصیه می‌شود.

با تغییرات و ترندهای جهانی همراه باشید

اینستاگرام یک پلتفرم ترند محور است و آنچه امروز بازارش داغ است ممکن است فردا اخباری بی‌مخاطب باشد. اگر محتوای شما با روندهای فعلی مطابقت ندارد، ممکن است شاهد ریزش فالوور های خود در اینستاگرام باشید. با آنچه در جامعه شما اتفاق می‌افتد هماهنگ باشید و استراتژی محتوای خود را بر اساس آن تغییر دهید.

آنچه در ریزش فالوور اینستاگرام بررسی کردیم

ریزش فالوور در اینستاگرام بخش ناخوشایند این پلتفرم است، اما تاکتیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش تاثیر آن استفاده کنید. استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام خود را اصلاح کنید، به مخاطبان خود گوش دهید و یک جامعه با تعامل بالا ایجاد کنید. این موقعیت سبب می‌شود شما خدمات بهتری به مخاطبان خود بدهید و وفاداری آن‌ها را جلب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

زهرا حدادی

من زهرا حدادی هستم، فارغ‌التحصیل ارشد تجارت الکترونیک. به نوشتن و خواندن اطلاعات حوزه کامپیوتر و فناوری و شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندم؛ و از اینکه می‌تونم تجربیات و دانش خودم رو با دیگران به اشتراک بذارم لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا